Modlitwa jezusowa. Bardzo krótkie wprowadzenie (1)

Modlitwa jezusowa. Bardzo krótkie wprowadzenie

o. Szymon Hiżycki OSB
ładowanie
16,00
PLN
za
szt.
Producent: Tyniec
szt.
ładowanie

Produkt niedostępny w tej liczbie

Dostępna ilość:

Zadaj pytanie o przedmiot
  •  

Jeden ze współczesnych psychiatrów we wstępie do swojej książki o śmierci ojcostwa, pyta: „Czy można uczyć dzieci modlić się, skoro Bóg jest martwy?” I zaraz dodaje: „Ale jeśli nie będziemy uczyć ich modlitwy, przekażemy im świat z pustym niebem. Czy w takim świecie jeszcze można żyć?” Intuicja, które przenika te słowa, pokazuje jak na dłoni ważność i powagę modlitwy, nawet jeśli ów psychiatra podchodzi do problemu w sposób nie do końca właściwy: kwestia istnienia bądź nieistnienia Boga staje się sprawą czysto praktyczną, nie obiektywną prawdą. Modlitwa, posługując się określeniem Ewagriusza z Pontu (zm. 399 r.), to „obcowanie umysłu z Bogiem” (przez umysł należy rozumieć całą ludzką istotę). To, co polski tłumacz oddał jako „obcowanie”, należałoby tłumaczyć bardziej opisowo: pełne ufności przebywanie z kimś, wynikające z ufności otwarcie się przed kimś. Jak zatem widzimy chodzi o głęboką więź z Nim i wprowadzenie Go w najbardziej tajne dzieje naszej duszy. W jaki sposób osiągnąć taką zażyłość z Bogiem tym bardziej, że nasze codzienne modlitwy mogą przypominać trochę „klepanie” martwych formułek? W jaki sposób sprawić, aby stare drzewo na nowo zakwitło?

Starożytni mnisi widzieli drogę do takiej modlitwy w praktyce przyzywania Imienia Jezus – modlitwie Jezusowej. Polega ona na regularnym powtarzaniu modlitewnej formuły (np. Panie Jezu Chryste, Synu Boga żywego, zmiłuj się nade mną, grzesznikiem). Oprócz wierności tej praktyce konieczne jest unikanie grzechu (przede wszystkim gniewu i nienawiści) oraz uczestnictwo w sakramentach. Ostatecznie ma to doprowadzić do połączenia poszczególnych części dnia w jeden hołd składany Bogu – starożytni autorzy powiedzieliby o ciągłym chodzeniu w Bożej obecności. Nicią łączącą te wszystkie elementy jest wzywanie Imienia Jezus za pomocą wspomnianego modlitewnego wezwania.

Wierne praktykowanie modlitwy Jezusowej ma doprowadzić do modlitwy serca. Co to znaczy? Serce oznacza totalność człowieka, to, co decyduje o tym, kim on jest. We współczesnej polszczyźnie trudno znaleźć synonim – może byłoby nim istnienie bądź człowieczeństwo? Jeden z autorów pisze:

Serce jest ośrodkiem nie tylko świadomości, ale i tego, co nieświadome, nie tylko duszy, ale i umysłu, nie tylko umysłu, ale i ciała, nie tylko tego, co zrozumiałe, ale i tego, co niepojęte; słowem: serce jest centrum absolutnym.

Rok wydania: 2016
Ilość stron: 88

Specyfikacja

Wymiary: 10 x 16 cm
Okładka: Miękka
Dodaj opinię Dodaj opinię, dzięki temu również i Ty otrzymasz wiarygodną informację o produkcie.

Dodane opinie (0)
ładowanie
Powiązane produkty
Chrystus pośrednikiem w widzeniu kontemplacyjnym w ujęciu Klemensa Aleksandryjskiego
Chrystus pośrednikiem w widzeniu kontemplacyjnym w ujęciu Klemensa Aleksandryjskiego
38,00 PLN
Życie Maryi
Życie Maryi
39,90 PLN
Odwaga zmiany
Odwaga zmiany
28,00 PLN
Pamiętniki Jonasza i inne apokryfy
Pamiętniki Jonasza i inne apokryfy
19,90 PLN
Ewangelia dla nienormalnych
Ewangelia dla nienormalnych
19,00 PLN
Notes duchowy do spotkań ze Słowem - Ewangelia według Mateusza
Notes duchowy do spotkań ze Słowem - Ewangelia według Mateusza
24,00 PLN
Biblia w 365 dni
Biblia w 365 dni
4,95 PLN
Opowieści pielgrzyma
Opowieści pielgrzyma
24,90 PLN
Ewangelia czytana życiem. Rekolekcje lectio divina z Bratem Albertem
Ewangelia czytana życiem. Rekolekcje lectio divina z Bratem Albertem
31,50 PLN
Chrystus zmartwychwstanie w tobie. Przygotowanie do Paschy
Chrystus zmartwychwstanie w tobie. Przygotowanie do Paschy
15,90 PLN

Wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera

Oprogramowanie sklepu internetowego Sellingo.pl